Productia de alimente creeaza o presiune inevitabila asupra mediului. Alegerile alimentare zilnice pot afecta foarte mult sustenabilitatea generala a dietei tale.

Desi dietele vegetariene si vegane tind sa fie mai prietenoase cu mediul, nu toata lumea vrea sa renunte complet la consumul de carne.

Acest articol acopera unele dintre efectele majore ale productiei de alimente asupra mediului, precum si modul de a manca atat carne, cat si plante in mod mai durabil.

Pe scurt, iata cum sa fii omnivor etic.

Odata cu productia de alimente pentru consumul uman vine un cost de mediu.

Cererea de alimente, energie si apa continua sa creasca odata cu cresterea populatiei lumii, ceea ce duce la cresterea stresului asupra planetei noastre.

Desi cererea pentru aceste resurse nu poate fi evitata cu totul, este important sa fii educat despre ele pentru a lua decizii mai durabile in ceea ce priveste alimentele.

Utilizarea terenului agricol

Unul dintre principalii factori modificabili atunci cand vine vorba de agricultura este utilizarea terenurilor.

Avand in vedere ca jumatate din terenul locuibil al lumii este acum folosit pentru agricultura, utilizarea terenurilor joaca un rol important in impactul asupra mediului al productiei de alimente (1).

Mai precis, anumite produse agricole, cum ar fi animalele, mielul, carnea de oaie si branza ocupa majoritatea terenurilor agricole ale lumii (2).

Cresterea animalelor reprezinta 77% din utilizarea terenurilor agricole la nivel mondial, atunci cand se iau in considerare pasunile si terenurile folosite pentru cresterea hranei pentru animale (2).

Acestea fiind spuse, ele reprezinta doar 18% din caloriile lumii si 17% din proteinele lumii (2).

Pe masura ce mai mult teren este folosit pentru agricultura industriala, habitatele salbatice sunt deplasate, perturband mediul.

Pe o nota pozitiva, tehnologia agricola s-a imbunatatit drastic de-a lungul secolului XX si in secolul XXI (3).

Aceasta imbunatatire a tehnologiei a crescut randamentul culturilor pe unitate de teren, necesitand mai putin teren agricol pentru a produce aceeasi cantitate de hrana (4).

Un pas pe care il putem face spre crearea unui sistem alimentar durabil este evitarea conversiei terenurilor forestiere in terenuri agricole (5).

Puteti ajuta aderandu-va la o societate de conservare a terenurilor din zona dvs.

Gaze cu efect de sera

Un alt impact major asupra mediului al productiei de alimente il reprezinta gazele cu efect de sera, productia de alimente reprezentand aproximativ un sfert din emisiile globale (2).

Principalele gaze cu efect de sera includ dioxid de carbon (CO2), metan, protoxid de azot si gaze fluorurate (6).

Gazele cu efect de sera sunt unul dintre factorii majori pretinsi responsabili pentru schimbarile climatice (7, 8, 9, 10, 11).

Dintre cele 25% la care contribuie productia de alimente, animalele si pescuitul reprezinta 31%, productia de recolte 27%, utilizarea terenurilor 24% si lantul de aprovizionare 18% (2).

Avand in vedere ca diferite produse agricole contribuie cu cantitati diferite de gaze cu efect de sera, alegerile alimentare pot afecta foarte mult amprenta ta de carbon, care este cantitatea totala de gaze cu efect de sera cauzate de o persoana.

Continuati sa cititi pentru a afla cateva moduri prin care va puteti reduce amprenta de carbon, bucurandu-va in continuare de multe dintre alimentele pe care le iubiti.

Utilizarea apei

In timp ce apa poate parea o resursa infinita pentru majoritatea dintre noi, multe zone ale lumii se confrunta cu deficitul de apa.

Agricultura este responsabila pentru aproximativ 70% din utilizarea apei dulci la nivel mondial (12).

Acestea fiind spuse, diferite produse agricole folosesc cantitati diferite de apa in timpul productiei lor.

Produsele care consuma cel mai mult apa sunt branza, nucile, pestele de crescatorie si crevetii, urmate de vacile de lapte (2).

Astfel, practicile agricole mai durabile reprezinta o mare oportunitate de a controla utilizarea apei.

Cateva exemple in acest sens includ utilizarea irigatiei prin picurare peste aspersoare, captarea apei de ploaie pentru a uda culturile si cresterea culturilor tolerante la seceta.

Scurgerea ingrasamintelor

Ultimul impact major al productiei alimentare traditionale pe care vreau sa-l mentionez este scurgerea ingrasamintelor, denumita si eutrofizare.

Atunci cand culturile sunt fertilizate, exista potentialul ca excesul de nutrienti sa intre in mediul inconjurator si in caile navigabile, care la randul lor pot perturba ecosistemele naturale.

S-ar putea sa credeti ca agricultura ecologica ar putea fi o solutie la acest lucru, dar nu este neaparat cazul (13).

In timp ce metodele de agricultura ecologica trebuie sa fie lipsite de ingrasaminte sintetice si pesticide, ele nu sunt complet fara substante chimice.

Astfel, trecerea la produse ecologice nu rezolva in totalitate problemele scurgerii.

Acestea fiind spuse, s-a demonstrat ca produsele ecologice au mai putine reziduuri de pesticide decat omologii lor cultivati in mod conventional (14).

Desi nu puteti schimba in mod direct practicile de ingrasaminte ale fermelor in calitate de consumator, puteti pleda pentru optiuni mai ecologice, cum ar fi utilizarea culturilor de acoperire si plantarea de copaci pentru a gestiona scurgerea.

Odata cu productia de alimente pentru consumul uman vine o varietate de impacturi asupra mediului. Principalele efecte modificabile ale productiei alimentare includ utilizarea terenurilor, gazele cu efect de sera, utilizarea apei si scurgerea ingrasamintelor.

Iata cateva moduri prin care poti manca mai sustenabil, inclusiv cand vine vorba de consumul de carne.

Conteaza mancatul local?

Cand vine vorba de reducerea amprentei de carbon, consumul local este o recomandare comuna.

In timp ce mancatul local pare sa aiba sens intuitiv, nu pare sa aiba un impact atat de mare asupra durabilitatii pentru majoritatea alimentelor pe cat te-ai astepta – desi poate oferi alte beneficii.

Datele recente arata ca ceea ce mananci este mult mai important decat de unde provine, deoarece transportul reprezinta doar o cantitate mica din emisiile totale de gaze cu efect de sera ale unui aliment (15).

Aceasta inseamna ca alegerea unui aliment cu emisii mai reduse, cum ar fi carnea de pasare, in locul unui aliment cu emisii mult mai mari, cum ar fi carnea de vita, are un impact mai mare – indiferent de unde au calatorit alimentele.

Acestea fiind spuse, o categorie in care mancatul local va poate reduce amprenta de carbon este cea a alimentelor foarte perisabile, care trebuie sa fie transportate rapid datorita duratei lor scurte de valabilitate.

Adesea, aceste alimente sunt transportate pe calea aerului, crescand semnificativ emisiile lor totale de pana la 50 de ori mai mult decat transportul pe mare (2).

Acestea includ in principal fructe si legume proaspete, cum ar fi sparanghelul, fasolea verde, fructele de padure si ananasul.

Este important de retinut ca doar o cantitate foarte mica din aprovizionarea cu alimente calatoreste pe calea aerului – majoritatea sunt transportate prin nave mari sau cu camioane pe uscat.

Acestea fiind spuse, mancatul local poate avea alte beneficii, cum ar fi sprijinirea producatorilor locali folosind practici agricole mai durabile, mancarea in functie de anotimpuri, cunoasterea exacta de unde provine alimentele si cum a fost produsa.

Consum moderat de carne rosie

Alimentele bogate in proteine, cum ar fi carnea, lactatele si ouale, reprezinta aproximativ 83% din emisiile noastre alimentare (16).

In ceea ce priveste amprenta totala de carbon, carnea de vita si mielul sunt cele mai inalte pe lista.

Acest lucru se datoreaza utilizarii extinse a terenului, cerintelor de hranire, procesare si ambalare.

In plus, vacile produc metan in intestine in timpul procesului de digestie, contribuind in continuare la amprenta lor de carbon.

In timp ce carnea rosie produce aproximativ 60 kg de echivalent CO2 per kg de carne – o masura comuna a emisiilor de gaze cu efect de sera – alte alimente reprezinta semnificativ mai putin (2).

De exemplu, cresterea pasarilor produce 6 kg, peste 5 kg si oua 4,5 kg echivalent CO2 per kg de carne.

Ca o comparatie, inseamna 132 de lire sterline, 13 de lire sterline, 11 de lire sterline si 10 de lire sterline de echivalent CO2 pe kilogram de carne pentru carne rosie, pasare, peste si, respectiv, oua.

Prin urmare, consumul mai putin de carne rosie poate reduce semnificativ amprenta de carbon.

Cumpararea carnii rosii hranite cu iarba de la producatori locali sustenabili poate reduce usor emisiile de gaze cu efect de sera, dar datele arata ca scaderea consumului de carne rosie, in general, are un impact mai mare (17).

Mananca mai multe proteine ​​pe baza de plante

Un alt mod de impact de a promova a fi omnivor etic este sa mananci mai multe surse de proteine ​​​​pe baza de plante.

Alimente precum tofu, fasole, mazare, quinoa, seminte de canepa si nuci au o amprenta de carbon semnificativ mai mica in comparatie cu majoritatea proteinelor animale (2).

In timp ce continutul nutritional al acestor proteine ​​vegetale poate diferi foarte mult in comparatie cu proteinele animale, continutul de proteine ​​poate fi asortat cu dimensiunile adecvate ale portiilor.

Includerea mai multor surse de proteine ​​pe baza de plante in dieta ta nu inseamna ca trebuie sa eliminati complet alimentele de origine animala.

O modalitate de a reduce cantitatea de proteine ​​de origine animala pe care o mananci este prin a elimina jumatate din proteinele dintr-o reteta cu una pe baza de plante.

De exemplu, atunci cand faceti o reteta traditionala de chili, inlocuiti jumatate din carnea tocata cu crumbles de tofu.

In acest fel, veti obtine aroma carnii, dar ati redus cantitatea de proteine ​​animale, reducand la randul sau amprenta de carbon a acelei mese date.

Reduceti risipa alimentara

Ultimul aspect al devenirii unui omnivor etic pe care vreau sa-l discut este reducerea risipei alimentare.

La nivel global, risipa alimentara reprezinta 6% din productia de gaze cu efect de sera (2, 18, 19).

Desi acest lucru ia in considerare si pierderile de-a lungul lantului de aprovizionare din cauza depozitarii si manipularii deficitare, o mare parte din acestea sunt aruncate de alimente de catre comercianti cu amanuntul si consumatori.

Cateva modalitati practice de a reduce risipa de alimente sunt:

  • cumparand fructe si legume congelate daca nu intentionati sa le folositi in urmatoarele zile
  • cumpararea de peste congelat sigilat in vid, deoarece pestele are una dintre cele mai scurte durate de valabilitate dintre toate carnurile
  • folosind toate partile comestibile de fructe si legume (de exemplu, tulpini de broccoli)
  • cumparaturi la cosul de produse respinse daca supermarketul tau local are unul
  • nu cumparati mai multe alimente decat aveti nevoie pentru o anumita perioada de timp
  • verificarea datelor pentru produsele alimentare perisabile inainte de cumparare
  • planificati-va mesele pentru saptamana, astfel incat sa stiti exact ce sa cumparati
  • congelarea alimentelor perisabile pe care nu le veti folosi in urmatoarea zi sau doua
  • organizeaza-ti frigiderul si camara astfel incat sa stii ce ai
  • facand bulion din oase si legume ramase
  • deveniti creativ cu retete pentru a folosi diversele alimente pe care le aveti in jur

Un alt beneficiu suplimentar al reducerii risipei alimentare este ca va poate economisi multi bani pe alimente.

Incercati sa implementati unele dintre metodele de mai sus pentru a incepe sa reduceti risipa alimentara si amprenta de carbon.

Desi emisiile din productia de alimente nu pot fi eliminate, exista numeroase modalitati de a le reduce. Cele mai eficiente modalitati de a face acest lucru includ moderarea consumului de carne rosie, consumul de mai multe proteine ​​​​pe baza de plante si reducerea risipei alimentare.

Productia de alimente este responsabila pentru o cantitate semnificativa de emisii globale prin utilizarea terenurilor, gazele cu efect de sera, utilizarea apei si scurgerea ingrasamintelor.

Desi nu putem evita cu totul acest lucru, a manca mai etic va poate reduce foarte mult amprenta de carbon.

Principalele modalitati de a face acest lucru includ moderarea consumului de carne rosie, consumul de mai multe proteine ​​​​pe baza de plante si reducerea risipei alimentare.

A fi constient de deciziile tale legate de hrana poate contribui in mare masura catre promovarea unui mediu alimentar sustenabil pentru anii urmatori.