Luarea suplimentelor de fier poate provoca reactii adverse, cum ar fi greata si constipatie. Prin urmare, este important sa luati doar doza recomandata de medic. 

Suplimentele de fier sunt indicate pentru prevenirea si tratarea anemiei cu deficit de fier. De asemenea, sunt folosite in unele situatii in care organismul solicita concentratii mai mari ale acestui mineral, precum copilaria si sarcina.

In cazul anemiei, tratamentul nu se bazeaza doar pe aportul de suplimente de fier. De obicei este combinata cu o dieta bogata in fier si, in unele cazuri mai severe, poate fi necesara o transfuzie de sange.

Tipuri de suplimente de fier

Exista mai multe tipuri de suplimente de fier. Diferenta lor consta in modul in care sunt absorbite si interactioneaza cu alimentele.

Fierul in forma sa elementara este un metal instabil care rugineste usor. Din acest motiv, se gaseste de obicei sub forma de complexe, cum ar fi sulfatul feros, fumaratul feros si gluconat feros, care fac fierul mai stabil.

Toate suplimentele contin acelasi tip de fier; ceea ce poate varia este modul in care acestea sunt absorbite sau interactioneaza cu alimentele. In plus, unele suplimente de fier pot avea mai multe efecte secundare decat altele, in principal la nivel gastro-intestinal.

Cel mai cunoscut supliment este sulfatul feros, care trebuie luat pe stomacul gol, astfel incat poate provoca reactii adverse precum greata si arsuri la stomac.

Cu toate acestea, exista si alte suplimente de fier care pot fi luate cu alimente. In acestea, fierul este formulat in asa fel incat sa nu interactioneze cu alimentele si alte substante. Din acest motiv, este mai biodisponibil si cu mai putine efecte secundare.

Exista si suplimente de fier in care este asociat cu alte substante precum acidul folic si vitamina B12. Desi dozele sunt de 325 miligrame pentru toate trei, fumaratul feros este mai disponibil (33%).

Cum functioneaza aceste suplimente?

Corpul este capabil doar sa absoarba atat de mult fier deodata. Prin urmare, se recomanda sa luati de mai multe ori pe zi, in loc de o singura doza. In acest fel, favorizeaza si asimilarea fierului.

Retineti ca suplimentele de fier pot interactiona cu alte medicamente. Prin urmare, acestea trebuie luate in avans.

Fierul se asimila mai bine pe stomacul gol, asa ca este indicat sa il luati cu 1 ora inainte de a manca. Este foarte important ca fierul sa nu interactioneze cu alte medicamente, prin urmare, trebuie luat cu cel putin 2 ore inainte sau dupa administrarea unui alt medicament, mai ales daca sunt suplimente de calciu, zinc sau acid folic.

Pentru o mai mare absorbtie, luati fier cu un pahar de suc de portocale sau de rosii, deoarece au vitamina C si ajuta la asimilarea acesteia. Desi exista mai multe cauze ale anemiei, aceasta este adesea rezultatul deficientei sustinute de fier.

Practica generala de prevenire sau tratare a anemiei la femei este administrarea zilnica a suplimentelor de fier,  desi uneori se combina cu acid folic, alte vitamine si minerale timp de trei luni.

Cu toate acestea, administrarea zilnica a suplimentelor de fier este adesea asociata cu efecte secundare precum greata sau constipatia. Prin urmare, administrarea sa o data, de doua ori sau de trei ori pe saptamana a fost propusa ca o optiune eficienta si mai sigura decat dozele zilnice de supliment.

Efecte secundare posibile ale suplimentelor de fier

Efectele secundare variaza in functie de tipul de complex de fier utilizat, cele mai frecvente fiind:

  • Arsuri la stomac si arsuri la stomac.
  • Greata si varsaturi.
  • Aroma metalica in gura.
  • Senzatie de stomac plin.
  • scaune intunecate
  • Diaree sau constipatie.

Greata si disconfortul gastric pot creste odata cu doza de complexe de fier. Aceste disconfort apar de obicei la 30 pana la 60 de minute dupa administrare. Cu toate acestea, acestea pot disparea dupa primele 3 zile de tratament.

Pentru a reduce constipatia cauzata de medicamente, trebuie adoptate obiceiuri sanatoase, cum ar fi cresterea consumului de fibre prezente in fructe si legume si efectuarea de activitate fizica in mod regulat.

Incercati sa luati complecsi de fier cu alimente ori de cate ori este posibil. In plus, unele suplimente de fier pot contine acid folic si vitamina B12, care ajuta si la combaterea anemiei.

Este recomandat sa luati suplimente de fier numai atunci cand va recomanda medicul. Desi deficitul de fier se stabilizeaza in doua luni, organismul are nevoie de intre 6 luni si un an pentru a se recupera.