Te-ai simtit vreodata fericit, trist, furios sau speriat? Ce zici de gelozie sau rusine? Aproape toata lumea are aceste emotii diferite din cand in cand si pot avea un efect mare asupra modului in care oamenii gandesc si actioneaza.

Deoarece emotiile au un efect atat de mare asupra vietii oamenilor, oamenii de stiinta au petrecut mult timp incercand sa inteleaga cum functioneaza. In aceasta lucrare, vom vorbi despre cum functioneaza emotiile. In primul rand, vom vorbi despre ce provoaca emotii. Apoi, vom vorbi despre ce se intampla in timpul unei emotii si despre cum ne dam seama ce emotii simtim. In sfarsit, vom vorbi despre cum ne putem schimba emotiile daca ne simtim rau si vrem sa ne simtim mai bine.

Ce cauzeaza emotiile?

Incercati sa va amintiti ultima data cand v-ati simtit speriat. Iti amintesti la ce te gandeai? Oamenii de stiinta au descoperit ca emotiile noastresunt adesea cauzate de gandurile noastre [1]. Aceasta inseamna ca doi oameni ar putea fi in aceeasi situatie, dar ar putea simti emotii diferite, deoarece au ganduri diferite (vezi Figura 1). Poate ai observat asta cu prietenii si familia ta. De exemplu, imaginati-va ca doi oameni erau amandoi la casa unui vecin si acest vecin avea un caine. O persoana s-ar putea gandi: „Acest caine m-ar putea rani!” si sa ma simt speriat. Acest lucru s-ar putea intampla daca persoana respectiva nu a avut niciodata un caine de companie inainte. Cealalta persoana s-ar putea gandi, in schimb, „Oh, ce caine dragut!” si sa te simti fericit. Acest lucru s-ar putea intampla daca acea persoana a crescut avand caini ca animale de companie. Acest lucru arata cum, daca doi oameni au avut experiente diferite, ar putea avea ganduri si emotii diferite in aceeasi situatie.

Oamenii de stiinta au descoperit ca anumite tipuri de ganduri duc adesea la anumite emotii. De exemplu, cand cineva se gandeste „Sunt in pericol”, probabil ca persoana respectiva ar simti frica. Sau, atunci cand cineva se gandeste „Tocmai am obtinut ceea ce imi doream”, acea persoana s-ar simti probabil fericita. Sau, cand cineva se gandeste: „Tocmai am pierdut ceva la care imi pasa”, acea persoana s-ar simti probabil trista. In sfarsit, cand cineva se gandeste: „Prietenul meu tocmai m-a tratat incorect”, acea persoana s-ar simti probabil furioasa.

Oamenii de stiinta au descoperit ca gandurile care provoaca emotii raspund de obicei la intrebari ca acestea:

  • (1) Ce s-a intamplat este neasteptat?

  • (2) Este placut ceea ce sa intamplat?

  • (3) Ce sa intamplat imi va fi mai usor sau mai greu sa obtin ceea ce imi doresc?

  • (4) Pot controla ce se intampla in continuare?

  • (5) Voi putea face fata celor intamplate?

  • (6) Se potriveste ceea ce s-a intamplat cu ceea ce cred ca este corect si gresit?

  • (7) Ce s-a intamplat este vina mea sau a altcuiva?

Cand se intampla ceva, vei simti emotii diferite, in functie de modul in care mintea ta raspunde la aceste intrebari diferite. De exemplu, daca bicicleta tocmai s-a stricat, probabil ca te-ai simti mai trist daca nu ai crede ca poti face ceva pentru a o repara (adica nu crezi ca ai controlul). Sau, daca prietenul tau cel mai bun tocmai s-a mutat, probabil te-ai simti mai putin trist daca ai crede si ca vei putea sa faci fata si sa-ti faci noi prieteni. Sau, daca crezi ca este gresit sa nu impartasesti, atunci probabil te-ai supara pe cineva atunci cand el sau ea nu impartasesc lucruri.

Dar ai simtit vreodata o emotie si nu stii de ce? Uneori oamenii simt emotii chiar daca nu observa niciun gand legat de acele emotii. Acest lucru poate fi greu de inteles. Cu toate acestea, oamenii de stiinta au descoperit ca uneori creierul tau poate declansa o emotie in mod inconstient. Aceasta inseamna ca creierul tau ar putea observa ceva in situatia ta si poate declansa o reactie emotionala, totul fara ca tu sa observi. De fapt, oamenii de stiinta au descoperit ca creierul nostru face o multime de lucruri pe care nu le observam. Acestea sunt numite „ procese inconstiente.” De exemplu, chiar daca nu observi, creierul tau controleaza multe lucruri din corpul tau chiar acum, cum ar fi ceea ce fac inima si stomacul tau. Data viitoare cand simti o emotie si nu stii de ce, incearca sa fii atent la ceea ce se intampla in situatia ta actuala si pune-ti cele sapte intrebari diferite mentionate mai devreme. Acest lucru va poate ajuta sa intelegeti de ce va simtiti asa.

Ce se intampla in timpul unei emotii?

Cand se declanseaza o emotie, ce se intampla de fapt? Oamenii de stiinta au aflat ca o „ reactie emotionala ” are de fapt multe parti diferite [2]. O parte a unei reactii emotionale este ca creierul schimba ceea ce se intampla in corp. De exemplu, atunci cand ti-e frica sau manie, s-ar putea sa simti ca inima incepe sa-ti bata cu putere si plamanii ar putea incepe sa respire mai repede. Sau, cand esti trist, s-ar putea sa-ti vina lacrimi in ochi. De asemenea, emotiile pot face ca unii muschi ai corpului tau sa se miste automat. De exemplu, in timpul fericirii s-ar putea sa zambesti, vocea ta s-ar putea sa sune mai entuziasmata si s-ar putea sa te ridici putin mai inalt – si s-ar putea sa nu observi ca faci aceste lucruri.

O alta parte a unei reactii emotionale este ca incepi sa gandesti diferit. De exemplu, oamenii de stiinta au descoperit ca atunci cand oamenii sunt tristi, de obicei se gandesc la amintiri triste, dar cand oamenii sunt fericiti, de obicei, se gandesc la amintiri fericite. Ca un alt exemplu, atunci cand oamenii sunt speriati, de obicei incep sa caute alte pericole in imprejurimile lor si este mai probabil sa aiba ganduri despre alte lucruri infricosatoare. Pe de alta parte, atunci cand oamenii sunt fericiti, de obicei observa mai multe lucruri care le plac pe masura ce trec prin zi.

Ultima parte a unei reactii emotionale este ca incepi sa vrei sa te comporti diferit decat te comporti de obicei. De exemplu, daca esti suparat, s-ar putea sa vrei sa tipi sau sa te lupti cu cineva. Sau, daca ti-e frica, s-ar putea sa simti o dorinta puternica de a fugi. Sau, daca esti trist, poate vrei sa stai singur acasa in camera ta si sa nu vorbesti cu nimeni.

Cum iti dai seama ce emotie simti?

Dupa ce avem reactii emotionale, de obicei vrem si sa le intelegem. Ai fost vreodata nesigur despre ce emotie ai simtit? Uneori, sentimentele noastre pot fi confuze si poate fi nevoie de efort pentru a le intelege. Un motiv pentru aceasta este ca acelasi tip de emotie poate fi uneori sa fie diferit in situatii diferite. De exemplu, sa va simtiti frica de a tine un discurs in fata clasei dvs. poate fi diferit de a va simti frica de un leu. Un alt motiv pentru care sentimentele pot fi confuze este ca diferitele tipuri de emotii se pot simti uneori similare. De exemplu, atat furia, cat si frica va pot face sa tremurati si sa va faca inima sa bata mai repede.

Asa ca atunci cand observi ca ai o reactie emotionala, mai trebuie sa-ti dai seama ce emotie este [3]. De exemplu, s-ar putea sa observi ca inima ta bate cu putere, ca exista un leu in fata ta si ca ai o dorinta puternica de a fugi. Dupa ce te gandesti la diferite emotii pe care le poti simti, poti decide ca „frica” este cea mai buna presupunere a ta. Cu alte cuvinte, s-ar putea sa va ganditi ca „probabil ca simt frica chiar acum, pentru ca cred ca acest leu m-ar putea rani”. Desi, cu o situatie infricosatoare ca aceasta, s-ar putea sa nu realizezi ca ti-e frica decat dupa ce fugi si ai un moment sa te gandesti la asta. Oamenii de stiinta au descoperit ca unor oameni le este mai dificil decat altii sa-si dea seama ce emotie simt.

Este important sa fii atent la emotiile tale si sa exersezi sa-ti dai seama ce simti. Acest lucru va va ajuta sa rezolvati problemele si sa va simtiti mai bine mai repede atunci cand va simtiti rau. De asemenea, ajuta sa te intrebi ce ai invatat din momentele in care te-ai simtit trist, speriat sau furios si cum ai face fata unor situatii similare daca s-ar intampla din nou.

Va poate ajuta intelegerea modului in care functioneaza emotiile?

Un motiv bun pentru a intelege emotiile este ca va poate ajuta sa gasiti cel mai bun mod de a le raspunde. Pentru a va da seama cum sa raspundeti, este important sa decideti mai intai daca emotiile tale se potrivesc cu situatia actuala. Reactiile emotionale pot fi de ajutor atunci cand se intampla in situatiile potrivite. De exemplu, daca te simti speriat de un sarpe, emotia ta de frica te va ajuta sa stai departe de serpi si sa eviti sa fii muscat. Sau, daca te enervezi cand cineva face ceva rau pentru tine, furia ta poate face ca persoana respectiva sa stie ca nu mai este rautacioasa. Sau, daca familia si prietenii tai observa ca esti trist dupa ce un prieten se muta, tristetea ta ii poate ajuta sa vada ca ai nevoie de dragostea si sprijinul lor.

Cu toate acestea, uneori, aceleasi emotii pot fi inutile daca se intampla in situatii gresite. De exemplu, daca te enervezi pe un prieten pentru ca te-a ranit accidental, atunci acest lucru s-ar putea sa-ti inrautateasca prietenia. Sau, daca ti-e atat de frica sa dai un test incat sa stai acasa de la scoala, atunci asta te-ar putea impiedica sa obtii o nota buna la acea clasa. Sau, daca esti trist prea mult timp dupa ce un prieten se muta, atunci ti-ar putea fi mai greu sa-ti faci prieteni noi.

Daca o emotie este utila, poti asculta ceea ce iti spune sa faci. Dar ce ar trebui sa faci daca o emotie este inutila? Oamenii de stiinta au descoperit ca exista unele abilitati bune pe care le poti exersa, care te pot ajuta sa faci fata emotiilor nefolositoare. O abilitate – numita „ reevaluare”—implica incercarea de a-ti schimba gandurile [4]. De exemplu, daca ti-e frica sa mergi la scoala sa dai un test, atunci ai putea incerca sa gasesti o alta modalitate de a te gandi la test, care este mai putin infricosatoare. De exemplu, s-ar putea sa va ganditi: „Ei bine, am trecut toate celelalte teste pe care a trebuit sa le fac, asa ca probabil ca si acesta va fi ok.” Sau, daca ai fost suparat pe un prieten pentru ca te-a ranit accidental, ai putea incerca sa te gandesti: „A fost doar ghinion – stiu ca nu a vrut sa ma raneasca”. Daca va schimbati gandurile despre o situatie, acest lucru poate ajuta uneori sa schimbati si o emotie inutila.

Daca simtiti frica si nu este de ajutor in situatia actuala, atunci o alta abilitate utila se numeste „ abordarea fricii tale”.” [5]. Pentru a intelege cum functioneaza acest lucru, amintiti-va mai intai ca, atunci cand oamenii se tem de ceva, de obicei vor sa faca tot ce le sta in putinta pentru a evita acest lucru. De exemplu, este posibil sa nu doriti sa mergeti la scoala pentru ca va este frica sa faceti o prezentare la clasa. Problema este ca atunci cand eviti astfel de situatii (situatii care nu sunt de fapt periculoase), atunci nu poti invata niciodata sa nu te mai sperii de ele. In schimb, daca va fortati sa faceti multe prezentari de clasa diferite, atunci probabil ca veti inceta sa va simtiti la fel de speriati de ele (vezi Figura 2). Oamenii de stiinta au descoperit ca abordarea temerilor tale (acest lucru inseamna a face ceea ce iti este frica) este una dintre cele mai bune modalitati de a-ti face fricile sa dispara.

Daca va simtiti suparat sau trist, alte lucruri care va pot ajuta sunt exercitiile si activitatea. De exemplu, atunci cand oamenii sunt suparati, de obicei vor sa tipe sau sa spuna lucruri rele. Dar, in schimb, a alerga adesea ii ajuta pe oameni sa se calmeze si sa gandeasca mai clar si, de asemenea, ii pune intr-o dispozitie mai pozitiva. Ca un alt exemplu, atunci cand oamenii sunt tristi, adesea vor sa stea singuri acasa in camerele lor si sa se gandeasca la problemele lor. Cu toate acestea, uneori acest lucru ii poate face sa se simta mai rau (vezi Figura 3). Cand esti trist, chiar daca nu ai chef, te poate ajuta foarte mult sa iesi afara si sa faci ceva activ. De exemplu, ati putea merge sa petreceti timp cu un prieten sau sa mergeti la o plimbare printr-un parc.

Un alt motiv pentru care intelegerea emotiilor poate fi buna este ca va poate ajuta sa intelegeti alti oameni. Poate ati vazut oameni suparati sau tristi intr-o situatie, dar nu v-ati putut da seama de ce s-au simtit asa. Dupa ce ati citit aceasta lucrare, stiti ca acesti oameni probabil se gandesc la aceasta situatie intr-un mod diferit fata de tine. Motivul pentru care gandesc diferit situatia este probabil pentru ca au avut si experiente de viata diferite decat ati avut voi. In general, daca petreci putin timp incercand sa-ti dai seama care ar putea fi gandurile unei persoane si ce experiente trecute a avut acea persoana, probabil ca acest lucru te va ajuta sa intelegi de ce acea persoana se simte asa cum se simte.

In aceasta lucrare, ati invatat multe lucruri despre emotii. In primul rand, reactiile tale emotionale sunt de obicei cauzate de gandurile tale; totusi, uneori, creierul tau poate declansa si o reactie emotionala in mod inconstient (inseamna ca este posibil sa nu intelegi de ce se intampla acea reactie emotionala). In al doilea rand, reactiile tale emotionale implica schimbari in (1) ceea ce face corpul tau, (2) la ceea ce acorzi atentie si gandesti si (3) cum vrei sa actionezi. In al treilea rand, dupa ce aveti o reactie emotionala, este important sa-i acordati atentie si sa faceti tot posibilul sa va dati seama ce emotii simtiti si de ce. In cele din urma, ati invatat ca este important sa stiti cum functioneaza emotiile, deoarece va poate ajuta sa raspundeti la emotiile dvs. in moduri mai sanatoase.