Sursa foto: Freepik

Crampele menstruale reprezintă acele dureri resimțite în abdomenul inferior și în zona pelviană în timpul menstruației. Acestea pot varia ca intensitate, de la ușoare la severe, și pot fi însoțite de alte simptome, precum greață, vărsături, diaree și dureri de cap. Cu toate că crampele menstruale sunt considerate o parte normală a ciclului menstrual, acestea pot avea un impact semnificativ asupra calității vieții, limitând activitățile zilnice și afectând performanța la locul de muncă sau la școală.[2] În acest articol, îți vom spune de ce apar ele și ce poți face pentru a le ameliora sau preveni.

De ce apar crampele menstruale?

În cazul multor femei, nu se poate vorbi despre menstruație fără a menționa și crampele menstruale. Principalul factor care provoacă crampele menstruale este contracția mușchilor uterului. În timpul menstruației, uterul se contractă pentru a elimina stratul endometrial (căptușeala uterului) care nu a fost fertilizat. Acest proces este declanșat de anumite substanțe asemănătoare hormonilor, numite prostaglandine, care sunt implicate în durere și inflamație. Nivelurile mai mari de prostaglandine sunt asociate cu crampe menstruale mai severe.[2]

Există mai mulți factori care pot contribui la intensificarea durerii menstruale. Aceștia includ un flux menstrual abundent, vârsta sub 20 de ani sau apariția primei menstruații la o vârstă fragedă. Supraproducția sau sensibilitatea la prostaglandine poate fi, de asemenea, un factor.[2][3]

Alți factori care pot contribui la apariția durerii menstruale includ fibroamele uterine, endometrioza (o creștere anormală a țesutului uterin), utilizarea contraceptivelor, adenomioza, boala inflamatorie pelvină și stenoza cervicală.[2]

Ce poți face când ai crampe menstruale?

Atunci când te confrunți cu crampe menstruale, există câteva metode eficiente de ameliorare a durerii. Prima dintre acestea este aplicarea de comprese calde. Plasarea unei sticle cu apă fierbinte sau a unei comprese calde pe abdomen poate ajuta la relaxarea mușchilor și la ameliorarea crampelor. Căldura ajută mușchii să se relaxeze, ușurând astfel crampele și disconfortul.[1][3]

Exercițiile ușoare pot fi, de asemenea, benefice în ameliorarea crampelor menstruale. O plimbare sau yoga, de exemplu, pot fi de ajutor atunci când te confrunți cu dureri menstruale. În plus, exercițiile fizice eliberează endorfine, care ajută și ele la calmarea durerilor.[1] O altă metodă eficientă de a ameliora crampele menstruale este masajul abdominal. Masajul poate relaxa mușchii pelvieni și atenuează crampele. Poți folosi un ulei de masaj, o loțiune de corp sau ulei de cocos pentru a facilita acest proces. Ai putea încerca să adaugi și câteva picături de ulei esențial de rozmarin, mușețel sau mentă într-un ulei purtător. Aceste uleiuri esențiale pot ajuta la ameliorarea crampelor menstruale.[1][3]

În timpul menstruației, este recomandat să evitați alimentele care provoacă balonare și retenție de apă, cum ar fi alimentele grase, alcoolul, băuturile carbogazoase, cofeina și alimentele sărate.[3] În cazul în care durerea este severă și sângerarea foarte abundentă, este esențial să te adresezi medicului. Durerea care te împiedică să îți desfășori activitățile de zi cu zi, durerea care se agravează sau sângerarea care devine mai abundentă în timp, sunt semnale de alarmă care nu trebuie ignorate.[1][3]

Cum se pot preveni crampele menstruale?

Adoptarea unui stil de viață sănătos poate avea un efect semnificativ în prevenirea crampelor menstruale. Mișcarea regulată și o alimentație echilibrată, bogată în vitamine și nutrienți esențiali, poate ajuta organismul să facă față mai bine durerilor menstruale. Papaya, orezul brun, nucile, migdalele, semințele de dovleac, uleiul de măsline, broccoli, carnea de pui, peștele, legumele cu frunze verzi, semințele de in și alimentele bogate în bor, cum ar fi avocado, unt de arahide, prune uscate, năut și banane, sunt doar câteva exemple de alimente care nu ar trebui să lipsească din dieta ta.[3]

Hidratarea corectă este și ea importantă. Consumul apă, în special apă caldă sau fierbinte, poate preveni retenția de apă și balonarea dureroasă în timpul menstruației. Alimentele bogate în apă, cum ar fi salata verde, țelina, castraveții, pepenele și fructele de pădure, pot contribui și ele la hidratarea adecvată.[3]

Crampele menstruale sunt o problemă cu care se confruntă multe femei. După cum am văzut mai sus, există diverse soluții la care se poate apela pentru a le ameliora sau preveni. Identifică-le pe cele care funcționează cel mai bine pentru tine și nu ezita să consulți un medic dacă ai crampe severe sau persistente.

Acest articol are rol informativ și nu poate înlocui vizita la medic. Pentru identificarea cauzei exacte a simptomelor cu care te confrunți și recomandări personalizate privind ameliorarea acestora, programează-te la un consult de specialitate!

Bibliografie:

  1. Galan, Nicole. „How to Get Rid of Menstrual Cramps with 8 Home Remedies”, Medical News Today, 18 Feb. 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/324484. Accessed 27 Mar. 2024.
  2. „Menstrual Cramps” Mayo Clinic, 2022, www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menstrual-cramps/symptoms-causes/syc-20374938. Accessed 27 Mar. 2024.
  3. „What Helps Menstrual Cramps: 6 Home Remedies and OTC Options to Manage Pain”, Healthline, 5 Oct. 2018, www.healthline.com/health/womens-health/menstrual-cramp-remedies. Accessed 27 Mar. 2024.