Dupa ce ai fumat ultima tigara, corpul tau incepe sa-si revina dupa daunele pe care i le-a facut tutunul. Cu o dieta buna, exercitii fizice si cesti delicioase de ceai, va puteti ajuta plamanii sa se curete.

Daca ai reusit deja sa stingi ultima tigara fara a cadea in tentatia de a aprinde una noua, primul lucru pe care ar trebui sa ti-l spunem este: Felicitari! Acum scopul va fi sa va curatati plamanii dupa ce ati renuntat la fumat.

De la prima tigara si pana la ultimul pachet pe care l-ai fumat, corpul tau a suferit o deteriorare lenta si progresiva in multe privinte. Desigur, plamanii au fost afectati in mod deosebit de nicotina si de alti agenti toxici continuti in tigari.

Asadar, va aplaudam efortul pentru aceasta mare realizare in beneficiul sanatatii dumneavoastra si al celor mai apropiati. Si va invitam sa cititi in continuare cateva recomandari care va vor ajuta sa progresati satisfacator.

Niciodata nu este prea tarziu sa te lasi de fumat

Fumatul nu numai ca dauneaza sistemului respirator, dar pune si intregul organism in pericol. Cu toate acestea, atunci cand renunti la fumat, corpul tau incepe sa-si revina aproape imediat.

In 20 de minute de la ultima tigara, tensiunea arteriala si ritmul cardiac incep sa revina la normal. In 8 ore, nivelul de nicotina din sange scade cu peste 90%; iar la 12 ore, excesul de monoxid de carbon este indepartat din plamani si nivelurile de oxigen sunt restabilite.

A fi fumat o viata intreaga nu este o scuza pentru a continua sa fumezi. Un studiu din Germania a constatat ca fumatorii cu varsta de pana la 70 de ani au beneficiat de renuntarea la fumat. Indiferent de varsta, riscurile de a avea un atac de cord sau un accident vascular cerebral au scazut cu 40% dupa 5 ani de renuntare la fumat.

Renuntarea la acest obicei este foarte pozitiva pentru organism. Nu va pacaliti cu tigarile electronice : acestea sunt doar un paliativ pentru a reduce fumul si mirosul, dar toxinele continua sa va dauneze organismului.

Va puteti curata plamanii dupa ce ati renuntat la fumat cu recomandarile de mai jos.

Ce daune provoaca tutunul in plamani?

Efectele nocive ale tutunului asupra plamanilor sunt produse prin diferite mecanisme si provoaca leziuni pulmonare si inflamatii. Printre altele, sunt afectati cilii, caile respiratorii mari si celulele pulmonare.

Aproximativ 100 de substante nocive din fumul de tutun sunt cunoscute a fi toxice. Cele mai daunatoare sunt acroleina, compusii oxidanti, oxidul de azot, cadmiul si cianura.

Ca o consecinta a inhalarii sale, fumatul a fost legat de astm, boala pulmonara obstructiva cronica (BPOC) sau bronsita cronica. In plus, creste si riscul aparitiei unor tipuri de cancer: plaman, gat, esofag, gura, stomac sau pancreas.

Dupa cum am mentionat, renuntarea la fumat are beneficii atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. Scade treptat tusea si productia de flegme, imbunatateste respiratia si capacitatea de a depune eforturi. Dar cresc si calitatea si speranta de viata.

Cum sa va curatati plamanii dupa ce ati renuntat la fumat

Din a doua saptamana dupa stingerea ultimei tigari, simptomele enervante de sevraj se agraveaza. Dupa a patra saptamana, acestea tind sa dispara, deoarece functia pulmonara incepe sa se imbunatateasca. Pentru a va curata plamanii dupa ce ati renuntat la fumat, scrieti urmatoarele sfaturi.

1. Creste consumul de antociani

Flavonoidele sunt o gama larga de fitonutrienti prezenti in fructe si legume. Sunt recunoscuti pentru proprietatile lor antiinflamatorii si antioxidante. Inflamatia este prezenta in toate bolile pulmonare si inhibarea ei ar putea imbunatati considerabil functia pulmonara.

In cadrul grupului se afla antocianinele, care sunt foarte eficiente in reducerea mucusului din tractul respirator. Acestea sunt concentrate in legume si fructe de padure rosii, albastre si violete.

Aportul mare de flavonoide in general, si de antociani in special, este asociat cu afectarea pulmonara redusa, atat la nefumatori, cat si la cei care s-au lasat de fumat. De asemenea, ajuta la ameliorarea simptomelor non-fizice, cum ar fi anxietatea, care apar dupa renuntarea la fumat.

Includeti alimente care furnizeaza aceste flavonoide in dieta dvs., cum ar fi:

  • Capsune.
  • Cirese.
  • Afine
  • Zmeura.
  • Prune.
  • Afine.
  • Coacaze negre.
  • Varza violeta
  • Cartof violet.

2. Ramai hidratat

Este important sa bei multe lichide pentru a-ti mentine plamanii hidratati si pentru a ajuta la curatarea mucusului. Una dintre cele mai recomandate bauturi este apa, precum si bulionul, supele sau infuziile fierbinti.

3. Pentru a va ajuta sa va curatati plamanii dupa ce ati renuntat la fumat, adaugati vitamine in dieta dumneavoastra

Pentru a va curata plamanii dupa ce ati renuntat la fumat trebuie sa cresteti consumul de vitamine. Acestea vor beneficia de refacerea sistemului imunitar, astfel incat sa puteti preveni bolile infectioase ale tractului respirator.

  • Puteti gasi vitaminele A si C in citrice.
  • Beta-carotenii gasiti in fructele si legumele portocale ajuta la scaderea riscului de a contracta infectii respiratorii.

Nota: Desi cea mai buna sursa de vitamine provine din alimente, daca va recuperati din deteriorarea consumului de tigari, este o idee buna sa apelati la suplimente alimentare.

4. Exerseaza-ti capacitatea de respiratie

Dupa ce se lasa, fostul fumator incepe sa experimenteze tuse crescuta. In timpul fumatului, capilarele care inconjoara bronhiile, cilii, au devenit paralizate si au incetat sa-si indeplineasca functia de indepartare a mucusului. Imediat dupa doua saptamani de la renuntare, cilii incep sa creasca din nou si incep sa-si faca treaba. De aceea apare tusea.

Pentru a elimina acest mucus si pentru a va curata plamanii dupa renuntarea la fumat,  este necesar sa faceti activitati care va permit sa faceti exercitii fizice si sa va cresteti capacitatea de respiratie. Yoga si inotul sunt doua exercitii fundamentale.

Daca ai avut un stil de viata mai sedentar, poti incepe, de asemenea, cu rutine de mers pe jos in care iti accelerezi ritmul pentru intervale scurte.

5. Descopera beneficiile ceaiului

Un studiu publicat in martie 2018 de American Chemical Society a constatat ca nanoparticulele pot fi gasite in frunzele de ceai care ajuta sistemul imunitar sa lupte impotriva celulelor canceroase pulmonare.

In mod similar, alte date arata ca consumul frecvent de ceai verde este asociat cu un risc redus de boala pulmonara obstructiva cronica (BPOC).

Ingrediente

  • 1 cana de apa (250 mililitri).
  • 1 lingura de ceai verde (15 grame).
  • 1 lingura de frunze de plante expectorante (floare de soc, fenicul, maghiran, malva, patlagina, anason sau eucalipt) (15 grame).
  • Miere de albine (optional) (dupa gust).

Pregatirea

  • Fierbeti apa si adaugati cele doua ierburi alese.
  • Acoperiti oala si luati de pe foc.
  • Adaugati mierea. Acest lucru nu numai ca indulceste, dar si imbunatateste proprietatile expectorante ale acestui ceai.
  • Luati de doua sau trei ori pe zi pentru a va ajuta plamanii sa curete mucusul acumulat.

6. Terapia cu abur

Aerul rece si uscat poate usca membranele plamanilor. Pe de alta parte, umiditatea si caldura pe care vaporii le aduc in aer va pot ajuta sa respirati mai bine, sa slabiti mucusul si sa usurati eliminarea acestuia.

Terapia cu abur implica inhalarea vaporilor de apa cu scopul de a imbunatati sanatatea plamanilor. Usurarea obtinuta poate fi imediata si usureaza foarte mult respiratia.

Se poate face in siguranta acasa prin inhalarea vaporilor care ies dupa incalzirea apei intr-o cratita. La aceasta puteti adauga cateva frunze de eucalipt pentru a-si imbunatati eficacitatea. 

Este important sa fii foarte atent cand te apropii de fata pentru a nu te arde de caldura aburului. La fel, inainte de inhalare, este esential sa scoateti recipientul cu apa fierbinte de pe foc.

7. Evitati alti contaminanti

Desi poate parea evident, nu vrem sa nu comentam importanta calitatii aerului in refacerea capacitatii pulmonare dupa renuntarea la fumat.

Toxinele continute de tutun nu sunt singurele care pot afecta plamanii si ingreuna respiratia. Studii recente pe animale au descoperit ca aerul filtrat scade productia de mucus.

Din acest motiv este important sa evitati (pe cat posibil) fumul altor fumatori, mucegaiul, praful si tot felul de gaze toxice. De asemenea, poate fi pozitiv sa folositi o masca adecvata in zilele cu o calitate foarte proasta a aerului sau sa manipulati produse de curatare agresive.

De asemenea, este indicat sa nu faci miscare in aer liber in locuri cu trafic intens. Cand faci sport respiri mai adanc si ti se largesc plamanii. In acest fel contactul cu elementele nocive ale aerului creste si daunele sunt mai mari.

Urmati aceste recomandari pentru a va ajuta sa va curatati plamanii dupa ce ati renuntat la fumat

Renuntarea la fumat este o decizie importanta si este cheia pentru imbunatatirea sanatatii generale. Odata ce renunti la obicei, plamanii au propriile lor mecanisme de reparare care se activeaza imediat. Desigur, viteza cu care se vindeca va depinde de timpul in care a fost fumat si de daunele suferite.

Aceste functii de reparare pot fi sustinute cu cateva recomandari bazate pe dieta, exercitii fizice si hidratare. In plus, este important sa evitati pe cat posibil contaminarea, deoarece reprezinta un alt mare dusman al sanatatii plamanilor.

In mod similar , exista cateva tehnici care ajuta la eliminarea mucusului, cum ar fi controlul tusei, utilizarea purificatoarelor de aer si a umidificatoarelor acasa sau unele terapii manuale.

Nu ezitati sa va consultati cu medicul dumneavoastra despre cele mai bune optiuni pentru a va imbunatati sanatatea atunci cand renuntati la fumat.