Emotiile pot fi mistificatoare uneori. La urma urmei, cine nu a fost abatut de furie brusca disproportionata cu ceea ce a determinat-o sau nu s-a simtit sumbru fara niciun motiv aparent?

Pentru a spori complexitatea, avem si convingeri despre emotiile noastre – fie ca sunt o forta pozitiva, gestionabila in viata noastra, sau intrusi nedoriti care ne fac ravagii psihicului. Aceste convingeri pot fi inconstiente, probabil bazate pe propriile noastre experiente sau pe mesajele implicite si explicite pe care le primim de la parintii nostri si cultura noastra.

Acum, noi cercetari sugereaza ca aceste convingeri despre sentimentele noastre – indiferent daca sunt „bune” sau „rele”, „controlabile” sau „incontrolabile” – ne afecteaza in moduri importante. A crede ca emotiile sunt in general de ajutor, dar pot fi modificate atunci cand sunt problematice, ne poate ajuta sa ne recuperam mai bine dupa supararea emotionala si sa ne previna sa cadem in depresie si anxietate.

„Sa inveti de ce oamenii au emotii, cum sunt adaptabili si cum te pot aduce beneficii in anumite moduri este esential pentru intelegerea lor si pentru bunastarea ta”, spune cercetatorul Eric Smith de la Universitatea Stanford. 

Iti poti schimba emotiile?

Imagineaza-ti ca o prietena apropiata te ignora cand ajungi la petrecerea ei de vacanta. Ai fi suparat sau suparat, nu? Dar daca ai incerca sa te gandesti la situatie diferit – poate ca prietenul tau nu te-a vazut sau a fost distras de indatoririle de gazda – asta te-ar ajuta sa te calmezi si te-ar impiedica sa actionezi.

Capacitatea de a gestiona emotiile dificile – ceea ce oamenii de stiinta numesc „reglarea emotiilor” – este legata de mai multe rezultate pozitive, cum ar fi sanatatea mintala mai buna, luarea deciziilor morale si memoria, precum si bunastarea generala. Folosirea unei anumite strategii de management al emotiilor numita „reevaluare”, care implica reinterpretarea unui eveniment suparator emotional intr-o lumina mai pozitiva (cum ati putea face la acea petrecere de vacanta), este adesea foarte eficienta.

Cu toate acestea, unii dintre noi nu cred ca avem niciun control asupra emotiilor noastre. Avand in vedere acest lucru, mai multe studii noi au analizat modul in care aceasta credinta poate afecta modul in care actionam si cum ne simtim.

Intr-un studiu, 355 de studenti filipinezi au raportat daca credeau ca emotiile sunt controlabile, fiind de acord sau in dezacord cu afirmatii precum „Daca vrei, poti schimba emotiile pe care le ai” sau „Adevarul este ca ai foarte putin control asupra emotiile tale.” Ei au raportat, de asemenea, cat de mult au folosit reevaluarea pentru a-si gestiona emotiile si in ce masura au experimentat sentimente pozitive, satisfactie in viata si depresie sau anxietate.

Descoperirile au aratat ca modul in care oamenii isi gandeau emotiile a fost important. Daca credeau ca sentimentele sunt maleabile, foloseau reevaluarea mai des si, la randul lor, aveau o mai mare bunastare emotionala si satisfactie de viata.

„Cum gandesc oamenii despre maleabilitatea emotiilor lor pare a fi un factor crucial in functionarea emotionala”, concluzioneaza cercetatorii.

Desi acest studiu s-a concentrat pe un singur moment in timp, un studiu recent al cercetatorului de la Universitatea din Toronto, Brett Ford, si colegii ei, a gasit un model similar in timp .

Peste doua sute de tineri cu varste intre 10 si 18 ani au raportat daca au crezut ca emotiile pot fi schimbate sau sunt neschimbabile si daca au folosit reevaluarea sau suprimarea (incercand sa inlature sentimentele) pentru a gestiona emotiile dificile. Apoi, cercetatorii si-au masurat bunastarea emotionala la inceputul studiului si 18 luni mai tarziu, folosind sondaje si rapoarte de la parinti.

Tinerii care credeau ca emotiile sunt controlabile au folosit mai mult reevaluarea si au fost mai putin deprimati cu 18 luni mai tarziu decat cei care nu au facut-o. In plus, ei nu au incercat sa-si suprime sentimentele la fel de des ca alti tineri – un semn bun, deoarece suprimarea a fost legata de sanatatea emotionala mai proasta.

Acest lucru sugereaza o cale potentiala prin care convingerile emotionale influenteaza bunastarea.

„Odata ce ai convingeri emotionale, convingerile modeleaza ceea ce faci cand apar emotii dificile in viata de zi cu zi”, spune Ford. „Desi este posibil si inversul sa fie adevarat – ca depresia foarte intensa te-ar putea face sa crezi ca emotiile sunt incontrolabile – nu am gasit prea multe dovezi pentru asta.”

Multi dintre noi au auzit de beneficiile unei mentalitati de crestere: atunci cand oamenii cred ca invatarea si inteligenta provin din efort, mai degraba decat din talentul natural, sunt mai motivati sa persevereze, ceea ce ii face sa aiba performante mai bune. Cercetatorii in emotii cred ca poate exista ceva paralel cu emotiile: atunci cand crezi ca sentimentele sunt ceva pe care il poti influenta prin efort, mai degraba decat sa scapi de sub control, s-ar putea sa fii dispus sa incerci strategii pentru a le gestiona mai bine.

Emotiile sunt bune sau rele?

Oamenii apreciaza adesea sentimentele ca fiind „bune” sau „rai” dupa cum sunt sau nu placute sau neplacute: fericirea este buna, in timp ce furia este rea. Cu toate acestea, multi cercetatori in domeniul emotiilor cred ca sentimentele, fie ca sunt placute sau neplacute, sunt adaptative si utile, oferind informatii importante despre ceea ce se intampla in jurul nostru. Cu alte cuvinte, chiar si emotiile neplacute pot fi „bune”.

A crede in asta ne afecteaza bunastarea? Unele studii sugereaza ca da.

Intr-o lucrare recenta, Ford si colegii ei au analizat modul in care participantii cu convingeri emotionale diferite au reactionat la factorii de stres. Intr-un experiment, cercetatorii au stresat in mod deliberat participantii, cerandu-le sa sustina o discutie improvizata; intr-un alt experiment, oamenii au tinut jurnalele zilnice despre modul in care au gestionat factorii de stres in viata lor obisnuita. Participantii au raportat, de asemenea, daca au acceptat mai mult sau au judecat mai mult emotiile lor.

In ambele cazuri, participantii care si-au acceptat sentimentele au experimentat mai putine emotii negative in timp ce erau stresati decat cei care si-au judecat sentimentele, desi nu au experimentat mai multe emotii pozitive . In ultimul experiment, participantii care acceptau emotiile au fost, de asemenea, mai putin deprimati si anxiosi si mai multumiti de viata, sase luni mai tarziu.

„Acceptarea ar putea fi o strategie utila pentru a ajuta oamenii sa se simta mai bine – poate nu imediat, ci cu o intarziere – si i-ar putea ajuta sa se implice cu lumea in moduri eficiente”, spune Ford.

Studiul ei sustine alte cercetari care arata beneficiile de a crede ca toate emotiile sunt utile si la fel de valoroase. De exemplu, un studiu a constatat ca participantii care au considerat ca emotiile sunt utile au raportat, de asemenea, ca sunt mai fericiti si au mai mult sprijin social decat cei care au considerat emotiile o piedica. In plus, cu cat participantii au vazut emotiile ca fiind utile in viata lor, cu atat s-au descurcat mai bine intr-o sarcina de rationament cronometrat – ceea ce este oarecum surprinzator, avand in vedere cat de des oamenii pun ratiunea impotriva emotiei.

In mod similar, alte cercetari au descoperit ca a crede ca fericirea este foarte valoroasa ii poate determina pe oameni sa fie mai putin fericiti, deoarece se lupta sa isi indeplineasca propriile asteptari mari si sa experimenteze dezamagire. Pe de alta parte, meditatia mindfulness – care ii antreneaza pe oameni sa nu judece experientele lor, inclusiv emotiile – poate duce la o sanatate psihologica mai buna.

In general, se pare ca acceptarea oricaror emotii apar, in timp ce avem strategii pentru a contracara emotiile dificile, ar putea fi valoroasa pentru bunastarea noastra.

Schimbarea convingerilor emotionale

Toate acestea ridica intrebarea: Pot fi schimbate convingerile noastre despre emotii?

Din fericire, un studiu recent realizat de Smith si colegii sai sugereaza ca se poate. In cadrul studiului, elevii de gimnaziu din toata Statele Unite au fost repartizati aleatoriu la unul dintre cele doua cursuri online: unul despre importanta sentimentelor lor, maleabilitatea lor si cum sa gestioneze sentimentele dificile folosind strategii precum reevaluarea; sau o unitate similara captivanta asupra modului in care functioneaza creierul (grupul de control).

Inainte si la patru saptamani dupa curs, studentii au raportat teoriile lor despre emotii, bunastarea lor emotionala la scoala, sentimentul lor de apartenenta la scoala si satisfactia fata de scoala si bunastarea lor generala in viata.

Dupa o luna, acei elevi care au primit lectiile de emotii au avut mai multe sanse sa creada ca emotiile lor s-ar putea schimba si sa aiba o stare de bine si un sentiment de apartenenta mai mare la scoala decat cei care au primit lectiile pe creier. Interesant este ca diferentele dintre grupuri s-au datorat scaderilor mari ale bunastarii in grupul de control pe parcursul celor patru saptamani, in timp ce cei care au aflat despre emotii au avut scaderi mai putin abrupte . (Acest lucru arata doar cat de greu poate fi scoala medie.)

Smith si colegii sai au descoperit, de asemenea, ca credinta generala a studentilor cu privire la faptul ca emotiile sunt maleabile – adica oamenii isi pot schimba emotiile – nu a fost la fel de esentiala pentru bunastarea lor viitoare ca si a crede ca isi pot schimba emotiile folosind anumite strategii. Cu alte cuvinte, teoriile generale au fost mai putin importante decat sentimentul de autoeficacitate al elevului.

„Oamenii au deja experiente de schimbare a emotiilor – vad ca oamenii isi regleaza emotiile tot timpul, ca atunci cand se simt suparati si incearca sa nu planga”, spune Smith. „O parte eficienta a interventiei noastre pare sa fie faptul ca studentii nu numai ca cred ca isi pot schimba emotiile, ci si ca pot deveni mai buni la asta.”

Desigur, pot exista multe strategii bune pentru gestionarea emotiilor dificile, cum ar fi antrenamentul pentru meditatie sau scrierea expresiva. Sunt necesare mai multe cercetari pentru a ne spune care dintre ele (sau care combinatii de practici) sunt cele mai eficiente. Smith avertizeaza, de asemenea, despre aplicarea unui curs ca al lui inainte ca acesta sa fie testat temeinic pe diferite grupuri.

Si, desi emotiile pot fi schimbate cu efort, asta nu inseamna ca sunt complet controlabile – si nici nu ar trebui sa fie, spune Smith. Nu ar trebui sa ne asteptam sa evitam complet anumite sentimente sau sa putem scapa de unul pe loc ori de cate ori apare. Dar putem invata sa-i linistim in momentele grele sau cand este adecvat din punct de vedere social sa facem acest lucru.

„Intelegerea faptului ca emotiile va pot aduce beneficii in anumite privinte este cruciala pentru a trai o viata sanatoasa din punct de vedere emotional”, spune Smith. „Nu vrei doar sa atenuezi toate experientele emotionale negative sau sa cresti pe cele pozitive, in toate circumstantele.”

Avand in vedere modul in care tinerii, in special adolescentii tineri, sunt pregatiti din punct de vedere al dezvoltarii sa experimenteze emotiile mai intens, oferirea lor de instrumente pentru a gestiona mai bine aceste emotii pare o idee deloc. Cercetarea asupra convingerilor emotionale ne ofera speranta ca putem avea un impact asupra vietii oamenilor folosind o lectie destul de simpla, care nu costa aproape nimic. Si probabil ca toti am putea folosi aceasta lectie, daca vrem sa ne sporim bunastarea.