|
Persoanele care consumă frecvent alimente cu calităţi antioxidante și, în plus, iau și suplimente vitaminice riscă să rupă echilibrul care asigură o sănătate de fier și să obţină un efect contrar, atrag atenţia medicii. Din categoria antioxidanţilor fac parte vitaminele, mai ales A, C, D și E, polifenolii, enzimele și chiar și mineralele, de tipul zincului și seleniului. Printre simptomele supradozării acestor nutrienţi se numără insomnia, nervozitatea, durerile de cap.
Însă manifestările variază în funcţie de substanţa care se acumulează în exces în organism. De exemplu, în caz de hipervitaminoză A, există și riscul măririi splinei și ficatului, prea multă vitamina E poate duce la tulburări ale ciclului menstrual și de fertilitate. Iar un studiu realizat pe animale la Universitatea de Stat din Kansas arată că excesul de antioxidanţi afectează funcţia musculară, mai exact fluxul de oxigen necesar punerii mușchiului în mișcare.
Cere sfatul medicului când iei suplimente
Obţinuţi în laborator sau extrași din surse naturale (mai ales din fructe și din legume), antioxidanţii au rol esenţial pentru organism: ei ajută la eliminarea radicalilor liberi de oxigen ce se formează în cadrul metabolismului aerob și, astfel, previn sau diminuează dezechilibrul numit stres oxidativ, cauzator de boli. De cele mai multe ori, persoanele preocupate de sănătate nu numai că iau suplimente cu antioxidanţi „la cutie", dar fac eforturi și să se alimenteze cât mai sănătos.
Astfel, ele primesc antioxidanţi și din alimente. Desigur, este greu să calculăm ce doză din fiecare antioxidant primim cu fiecare aliment pe care îl consumăm, iar medicii spun că nu există motive de îngrijorare pentru cei care încearcă să se alimenteze cât mai corect. Este puţin probabil ca supradozajul să se producă și din asocierea unei diete sănătoase cu o pastilă cu doze moderate de antioxidant zilnic. Însă, pentru o persoană care ia trei pastile cu doze mari de antioxidanţi într-o zi și care consumă fructe goji și de pădure dimineaţa, broccoli și orez integral la prânz, batoane de cereale îmbogăţite cu vitamine ca gustări și suc proaspăt de lămâie seara se recomandă consultarea medicului.
Specialistul nostru
Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi
directorul Institutului de Cercetări Alimentare București
Cei mai buni antioxidanţi sunt cei din legume și din fructe proaspete, apoi cei extrași din astfel de surse naturale și puţin prelucraţi. Sunt mult mai buni decât antioxidanţii de sinteză. De ce? Întotdeauna ei funcţionează în cascade antioxidante. Ei nu lucrează de unii singuri, ci au nevoie de alte substanţe, iar legumele și fructele conţin astfel de complexe de antioxidanţi. Dacă nu lucrează în cascadă, așa cum o cere celula, ei devin toxici pentru că, după ce distrug radicalii liberi, se transformă ei înșiși în radicali liberi. De exemplu, vitamina E este regenerată de vitamina C, care, la rândul ei, este potenţată de antocianidine. În măceșe, acidul ascorbic se găsește în combinaţie cu antocianidine.
60 mg de vitamina C din sursă naturală are valoare biologică mai mare decât 1.000 mg de vitamina C de sinteză. În plus, antioxidanţii trebuie să ajungă în celule, și dacă sunt naturali ajung mult mai ușor decât dacă sunt sintetici.
|